Blog Mechanika – objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą cz.1

uszczelka pod głowicą

Uszczelka głowicy odgrywa kluczowa role w budowie nowoczesnych silników. Powinna ona zapewniać szczelność miedzy głowica i kadłubem przez cały okres ­żywotności silnika. W tym poradniku będą opisane moż­liwe przyczyny uszkodzeń uszczelek oraz na co – podczas ich wymiany a w pierwszej kolejności opiszemy najbardziej charakterystyczne objawy uszkodzenia samej uszczelki.

Oprócz wskazówek praktycznych podamy ­ wiele informacji o samej uszczelce głowicy i jej najnowszych konstrukcjach. Jeśli pojawiają się plamy oleju na silniku i pod samochodem albo ślady emulsji olejowej na wyciągniętym bagnecie lub korku wlewu oleju i/albo w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego, to z reguły diagnoza brzmi: uszkodzenie uszczelki głowicy. Jednak tak trudności z rozruchem zimnego silnika, nieustanne ubytki niewielkich ilości płynu chłodzącego podczas jego pracy, odgłosy mieszania i gulgotania w układzie chłodzenia albo w nagrzewnicy równie­ wskazują na uszkodzenie uszczelki. Kierowca powinien wtedy zrezygnować z dalszej jazdy, gdy­ w przeciwnym razie mogłyby powstac znaczne szkody w silniku. Wystąpienie takiego obrazu uszkodzeń, określanego w ­argonie warsztatowym, jako „przecieki”, jest prawie zawsze tłumaczone uszkodzeniem uszczelki głowicy. Zdarza się to tak jednak rzeczywiście tylko w bardzo rzadkich przypadkach. Uszczelka głowicy jest, bowiem jedynie jednym z elementów zapewniających szczelność skorupy silnika (obok głowicy i kadłuba). Jeśli wiec podczas pracy silnika wystąpi usterka powodująca np. zbyt wysokie temperatury, to moje dojść do awarii elementów. Uszczelka głowicy jest tutaj najsłabszym ogniwem i jako pierwsza ulega uszkodzeniu. Zdaniem niektórych specjalistów uszczelka głowicy pełni funkcje zadanego „miejsca przełomu”, które zapobiega znaczniejszym szkodom, np. wytopieniu albo wypaleniu denek tłoków. Dlatego te­ bardzo wannę jest przeprowadzenie za każdym razem dokładnej analizy okoliczności uszkodzenia i ustalenie, a następnie usuniecie rzeczywistej przyczyny usterki. Tylko tak mo­na uniknąć późniejszych reklamacji klientów i napraw uszkodzeń spowodowanych nieprawidłowościami, które doprowadziły do uszkodzenia uszczelki.

Przypominamy jeszcze, że nasz skup samochodów odkupi także wszystkich samochody z uszkodzonym silnikiem lub uszczelką pod głowicą pod warunkiem, że są one wyprodukowane po 2002 r.