szyba

Jak poznać czy auto ma oryginalne szyby

Kupując samochód używany warto przyjrzeć się także jego szybom a dokładnie charakterystycznym znakom fabrycznym znajdującym się na prawym dolnym lub lewym rogu szyby. Informacje zawarte na szybach pozwolą nam zidentyfikować rok produkcji danej szyby a w związku z tym mogą być cenną wskazówką co do bezwypadkowości samochodu.

Pierwszy znaczek zaczynający się na E pozwala nam zidentyfikować, że dana szyba została wyprodukowana w Europie, natomiast cyfry znajdujące się w prawym dolnym rogu to ostatnia cyfra rocznika w którym dana szyba została wyprodukowana. W większości samochodów wszystkie szyby posiadają tą samą cyfrę np.: auto wyprodukowane w roku 2000 r. – będzie posiadało na szybach cyfrę „0”. Jednak nie jest tak w każdym przypadku. Może się zdarzyć, że cześć szyb będzie posiadało cyfrę 0 a na kilku lub jednej z szyb znajdziemy cyfrę 9 która będzie nam sugerowała, że szyba jest starsza niż samochód i pochodzi z rocznika 1999 r. Większość osób kupujących twierdzi wówczas, że szyba jest nieoryginalna i nie została wstawiona w fabryce – taka możliwość oczywiście istnieje ale nie zawsze. Bardzo często zdarza się, że producent posiada nadwyżkę części z rocznika wcześniejszego i są one montowane w rocznikach późniejszych. Zdarzają się nawet przypadki że auta posiadają nawet szyby z roczników 2 lata starszych niż ich rok produkcji. Pracownicy naszego skupu aut podczas kupna samochodów często spotykają się jednak z przypadkami, że samochody wyprodukowane w roku 2004 r. posiadają szyby na której jest cyfra 6 czyli wyprodukowane w 2006 r. Pół biedy jeśli taka sytuacja jest w przypadku szyby przedniej gdyż te bardzo często ulegają uszkodzeniu na szych drogach wskutek uderzeń kamieni. Jednak gdy sytuacja taka ma miejsce w przypadku szyb bocznych lub szyby z tyłu powinniśmy lepiej zbadać samochód pod kątem bezwypadkowości. Szyby jednak nie powiedzą nam wszystkiego o blacharce samochodu – bywają przypadki gdy auta auto miało wymienioną szybę z różnych względów, niekoniecznie ze względu na wypadek. W przypadku aut droższych obecnie większość osób dokonuje wymiany szyb w autach powypadkowych na używane szyby z rocznika w którym auto zostało wyprodukowane.